دندان درد ، سیگنال ایست قلبی
عجیب و غریب به نظر می رسد ولی علائم درد دندان ممکن است نشانه ایست قلبی باشد !

آیا تاکنون کاری که فشار زیادی به جسمتان وارد نموده انجام داده اید ، دندان درد را تجربه کرده اید و پس از استراحت ، تسکین فوری پیدا کرده اید؟  آیا دندانپزشک شما حتی بعد از مراجعه مکرر نمی تواند شما را از درد دندان رهایی دهد؟

ممکن است ترسناک به نظر برسد اما دلایل فوق ممکن است علائم آنژین صدری یا اسپاسم قلب باشد که ناشی از تامین ناکافی خون اکسیژن یافته به عضله قلب به دلیل باریک شدن شریان ها به قلب است.

این می تواند یک درد تابشی به سمت چپ فک را مشتعل کند.  البته این به آن معنا نیست که هرکس دچار دندان درد شود مشکل قلبی دارد ولی زمینه آگاهی برای کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند را افزایش می دهد که شاید در صورت بروز دندان درد در ناحیه چپ فک پایین بیماری قلبی آنها عود کرده باشد . این درد به صورت یک درد منتشر شونده به فک چپ می باشد .

بیماران مبتلا به ناراحتی قلبی بر اساس گزارش های ارائه شده در یک مطالعه حدود ۴۰ درصد از موارد دردهای قلبی با دردهای تیر کشنده به ناحیه سر و صورت همراه بوده است همچنین در ۶ درصد موارد مشکل قلبی تنها باعث درد دندان بروز کرده است .

در یک مطالعه دیگر نشان داده که در ۵ درصد از بیمارانی که در واقع اسکیمی ( کم خونی ) قلبی داشتند درد سر و صورت تنها علامت ذکر شده توسط آنان بود .

از آنجا که موارد ایسکمی قلبی گزارش شده در بیماران حتی بدون داشتن سابقه بیماری قلبی و نیز درد در ناحیه قفسه سینه و تنها با درد دندان برای درمان مراجعه کرده اند نقش دندانپزشک برای تشخیص عوامل دندانی و غیر دندانی درد و ارجاع به موقع بیمار به پزشک در چنین مواردی فائزه اهمیت بسیار زیادی می باشد .

کیفیت درد گزارش شده توسط بیمار ممکن است به تشخیص کمک کند چرا که دردهای قلبی ارجاع شده به دندان ها بیشتر حالت فشاری و و سوزشی دارند در حالی که درد های با منشاء دندانی بیشتر نبض دار و تیر کشنده هستند .

معمولا بیمار با دردی که هنگام فعالیت بیشتر شده و حالت سوزش در دندان دارد مراجعه می کند ‌. درد قلبی که در دندان حس می شود در فقط ناحیه چپ فک پایین احساس می شود و تشخیص به هنگام دندانپزشک در این موارد اهمیت بالایی دارد چرا که می تواند  جان بیمار را نجات دهد .

دکتر فرزین مازیار متخصص درمان ریشه